Главная » Статьи » Поради автолюбителям

Сила тертя – товариш автомобіліста чи ворог???
Однозначно відповісти на це питання неможливо. Деколи воно відіграє позитивну роль, і на шини автомобіля ставляться шипи для збільшення сили тертя. Але все-таки частіше його роль негативна – сила тертя знижує ефективність роботи двигуна , підвищує розхід палива, прискорює знос деталей. І для того, щоб його нейтралізувати, застосовують спеціальні мастильні матеріали. Це моторні та трансмісійні масла, без яких неможливою була б робота двигуна та інших агрегатів автомобіля, які передають зусилля з двигуна на колеса. Вони понижують коефіцієнт тертя, полегшують роботу двигунів, зменшують їх знос. Усі моторні масла поділяють на мінеральні, напівсинтетичні та синтетичні. Вартість масел коливається в широких рамках, їхня ефективність теж. Система змазки призначена для зниження тертя у вузлах та механізмах двигуна та підвищення механічного коефіцієнта корисної дії, зменшення зносу деталей, які труться, охолодження деталей та видалення продуктів зносу з їхніх поверхонь тертя.
Крім того, вона оберігає деталі від корозії, ущільнює зазори, де це необхідно, та знижує загальний шум при роботі двигуна. На сучасних двигунах застосовується комбінована система змазки, при якій найбільш завантажені деталі омиваються під тиском, а решта – направленим розбризкуванням масла. Використання якісних моторних та трансмісійних масел, вчасна їх заміна забезпечують нормальну роботу двигуна протягом терміну експлуатації, визначеного заводом-виробником. Ресурс двигунів вітчизняного виробництва до першого капітального ремонту складає 50-150 тис. км. Однак, в процесі експлуатації , приблизно до половини припущеного пробігу автомобіля до капітального ремонту виникають проблеми: зростає розхід масла, падає компресія, двигун починає диміти. В чому причина? Їх декілька. В процесі роботи двигуна металічні частинки, які з’являються в результаті зносу його деталей, а також солі та окиси свинцю, що виникають внаслідок неповного згорання палива, забруднюють масло. Вони утворюють так звані “смолисті відкладення”, товста плівка яких покриває поверхню частин двигуна. Крім того, з перших секунд роботи двигуна до моменту, коли масло досягає взаємодіючих частин , відбувається сильне сухе тертя їх поверхонь. Досліди показали, що 80% зносу двигунів припадає саме на момент запуску. Процес зносу взаємодіючих частин та механізмів швидко прогресує та стає незворотнім. Металічні поверхні контактуючих деталей стають в ході роботи шорсткими, що призводить до ще більшого їх тертя, перегріву двигуна та окисленню мастил.
За останніми результатами дослідів, після того, як температура в двигуні досягає 60°С, через кожні наступні 7°С швидкість окислення мастил подвоюється; масло для двигуна стає надто забрудненим і перестає понижувати тертя частин механізмів. Все це призводить до появи витоку масла через ущільнюючі прокладки та сальники; зносу поршневих кілець, поршнів та циліндрів; поломки чи закоксуванню поршневих кілець в канавках поршнів і прорізів в маслозйомних кільцях; зносу чи пошкодженню масловідштовхуючих ковпачків клапанів. При цьому підшипники, клапани, рокери та інші частини двигуна не можуть змащуватися належним чином. Зростання тертя призводить не тільки до зниження потужності, зносу двигуна та перевитрат палива, а й може бути причиною “заклинювання двигуна”, а, як наслідок, і аварії в дорозі.
І, як правило, для усунення цих причин треба розбирати двигун, а цей захід не кожен зможе здійснити в домашніх умовах. Прийдеться звертатися до фахівців станцій технічного обслуговування, купувати деталі, одним словом, витрати будуть достатні.
 
Категория: Поради автолюбителям | Добавил: roil (2007-12-05)
Просмотров: 4961 | Рейтинг: 0.0/0
Всего комментариев: 0
Добавлять комментарии могут только зарегистрированные пользователи.
[ Регистрация | Вход ]
Наш опрос
Топливо Вашего автомобиля
Всего ответов: 744
Реклама
Статистика

Форма входа
Поиск
Друзья сайта